Ett trasigt barnhjärta förändrar allt

Hjärtebarnsfonden

Varje dag föds sex barn med hjärtfel. Hjärtebarnsfonden bildades för att stötta de som drabbas och samlar in medel till forskning så att fler hjärtan kan fortsätta slå. Under vårt samarbete har vi tagit fram en ny visuell identitet för föreningen som grundades 1975 och skapat kampanjer för att attrahera fler månadsgivare.

Grafisk identitet – Film

En stor del av Hjärtebarnsfondens arbete består i att stötta familjer med hjärtebarn. Men man har också via aktiv påverkan och stöd till forskning hjälpt sjukvården framåt, så att barn med hjärtfel lever längre än förr. Med andra ord har patientgruppen förändrats och blivit äldre. Därför skapade vi en identitet som bättre speglar den nya verkligheten, och som känns inkluderande och representativ för alla medlemmar. Istället för ett symboliskt barnhjärta består logotypen av en vuxen hand som fattar en barnhand på ett sätt som bildar ett stiliserat anatomiskt hjärta. Färgerna är inspirerade av det ljusröda, syrerika blod som lämnar hjärtat och det mörkröda, syrefattiga blod som är på väg tillbaka. Flödet löper vidare genom stiliserade blodkroppar som ger liv och rörelse åt identiteten. Precis som verksamheten den representerar, och som i verkliga livet.